Térkép
Hívás

Gumitanoda: a felni

Acél-, vagy könnyűfém felni? Van-e funkcionalitása, vagy pusztán csak divat, látvány a könnyűfém felni?

Mi a különbség?

Az autós tartozékokban kevéssé jártasak is tudják, hogy a felniknek két nagy csoportja van: az acél-, és a könnyűfém felni. Az acéltárcsa zömében fekete, vagy ezüstszínű, lemezacélból készül, egyszerű, olcsó kivitelben. Egyik legfőbb jellemzője, hogy masszív, és egyszerűen, viszonylag könnyen, akár egy kalapáccsal is javítható.

A könnyűfém felni tulajdonképpen pontosan ugyanez, csak látványos, dizájnos kivitelben. Emiatt viszont a könnyűfém felni javítása nagyobb odafigyelést, törődést igényel: gépműhely, szakember kell hozzá, a nagyobb beruházás, szaktudás miatt költségesebb, mint az acélfelnié. Amíg egy acéltárcsa kikalapálása még ma is nagyjából 2-4 ezer forint, addig egy könnyűfém felni javítása minimum 5-6 ezer forint, de egy komolyabb felninél 8-16 ezer is lehet akár a javítás.
A könnyűfém felninek a látványon, mutatósságon kívül más szerepe nincs.

A könnyűfém felni elnevezését nem a súlyáról kapta, hiszen semmivel sem könnyebb, mint egy acéfelni. Alapanyaga a könnyűfém: alumínium, magnézium, illetve egyéb fémötvözet lehet.

Mitől jó egy jó felni?

Egy valóban jó minőségű könnyűfém felninek első, és leginkább szembeötlő tulajdonsága az ára. Ez mutatja ugyanis, hogy jobb, magasabb minőségű anyagból készült, így rugalmasabb, a sérülések egy részét felfogja, elnyeli. Ezzel szemben egy rossz minőségű felni rugalmatlan, rideg, és ha ütést kap, törik, reped, mint a jég. Példának okáért ha az autó belehajt egy gödörbe, az olcsó, rugalmatlan felni reped, törik, a drágább pedig elnyelheti az ütést.

Ápolása, karbantartása

A felni felületképzésének kialakítása is rendkívül fontos. Itt szintén elmondható, hogy a jobb minőségű felninél erre nagyobb hangsúlyt fektetnek. S hogy ez miért is fontos? Gondoljunk csak a téli/nyári időjárási viszonyokra: nyáron az eső, a kavics felverődések, fékezésnél a tűzforró fékpor felverődés, ami rögtön bele is ég a felnibe. Télen pedig a só, ami rongálja a felnit.

A rossz minőségű felninél már egy szezon után is látható a korrózió, nyáron pedig a forróság hatására lepattognak a felületi részek – ez látványos, maradandó sérülés, akárcsak a lakkozás alá bement szennyeződés, amitől lepattoghat a díszítés, télen pedig a só marja meg a felni felületét, ha az nincs kellőképpen lekezelve. A szennyeződések aztán feketére színezik a felnit. Éppen ezért nagyon fontos az alapos, rendszeres tisztítás, nagynyomású mosóval, és szivaccsal egyaránt, hogy sokáig élvezhessünk egy szép könnyűfém felnit.

Rendkívül fontos, és vegyük nagyon komolyan, hogy ha az acélfelnit könnyűfém felnire akarjuk cserélni, mindenképpen forduljunk szakemberhez, összetettebb kérdés ez a puszta látványosságnál!

Munkadíjak

Szolgáltatás megnevezése

Kerék le-, felszerelés
3500,- (db)
14 000,- (4 db)
Kerék le-, felszerelés és centírozás
4000,- (db)
16 000,- (4 db)

Gumiabroncs átszerelés és centírozás

13"-os méretben
4 000,- (db)
16 000,- (4 db)
14"-os méretben
4 500,- (db)
18 000,- (4 db)
15"-os méretben
4 750,- (db)
19 000,- (4 db)
16"-os méretben
4 950,- (db)
19 800,- (4 db)
17"-os méretben
5 550,- (db)
22 200,- (4 db)
18"-os méretben
5 950,- (db)
23 800,- (4 db)
19"-os méretben
6 950,- (db)
27 800,- (4 db)
20"-os méretben
7 450,- (db)
29 800,- (4 db)
21"-os méretben
8 490,- (db)
33 960,- (4 db)
22"-os méretben
9 000,- (db)
36 000,- (4 db)
Kisteherautó
7 000,- (db)
28 000,- (4 db)

Egyéb szolgáltatások megnevezése

TPMS programozás, újratanítás
2 500,- (db)
10 000,- (4 db)
Defekt javítás
5 990,- (db)
Gumiabroncs tárolása szezontól szezonig (6 hónap)
3 500,- (db)
14 000,- (4 db)
Használt abroncs átvétele (szgk)
1 500,- (db)
Autószerelés rezsióradíj
19 000,- (db)

Az árakat forintban tüntettük fel és tartalmazzák az ÁFA összegét.

Bridgestone T001

205/55 r16 Bridgestone T001 91 V

Bruttó

Bridgestone T001

195/65 r15 Bridgestone T001 91 H

Bruttó

Bridgestone T001

225/45 r17 Bridgestone T001 91 W

Bruttó