Venni, vagy nem venni?
Mindig jó, vagy valójában semmikor? A négyévszakos gumikról: kinek ajánlott, és igaz-e róla mindaz, amit gondolunk?
Valóban jó választás a négyévszakos gumi?
Se nem téli, se nem nyári – egész évben jó, vagyis egyik évszakban sem az igazi. A négyévszakos gumik mintázata a téli és nyári abroncsminták egyvelege: láthatjuk rajta a téli abroncsokra jellemző lamellákat, valamint a nyárira jellemző, összefüggő mintablokkokat is. Anyaga lágyabb a nyárinál, hogy hidegben ne keményedjen meg, de igazán nagy hidegben, hóban a téli teljesítménye nyilván nem a legjobb.
Volvó gyári négyévszakos gumival
Tény, hogy folyamatosan fejlesztik a gyártók a négyévszakos abroncsokat, olyannyira, hogy a Volvo az idei évben először már gyárilag is négyévszakos gumival szereli fel az autóit bizonyos piacokra. A négyévszakos, nem négyévszakos gumi kérdésében a perdöntő azonban az, hogy vannak országok, ahol október és március között kötelezővé tették a téli gumiabroncs használatát. Ezen országok közé tartozik például a szomszédos Ausztria is, ahol komoly pénzbírságra is számíthatunk, ha nem tartjuk magunkat a szabályozáshoz.
Mikor jó a négyévszakos gumi?
A gumiszerelők olyankor javasolják a négyévszakos gumit, ha használója évente kevesebb, vagy legfeljebb tízezer kilométert tesz meg autóval. Ebben az esetben egy jól megválasztott négyévszakos abronccsal ugyanis megtakaríthatjuk a gumitárolás költségét (ami félévente körülbelül 8 ezer forint), az évente két alkalommal történő gumicsere árát (ez akár 10-20 ezer forint is lehet szezononként). Aki mégis ragaszkodik hozzá, csak abban az esetben válassza ezt a megoldást, ha télen főként városban, letisztított utakon közlekedik. S hogy még inkább megkönnyítsük a választást, nézzük meg, miért jó, ha négyévszakos gumit választunk? A fentiek mellett az sem elhanyagolandó szempont, hogy a négyévszakos gumi együtt öregszik az autóval. Alapul véve az évi 10 ezer kilométernyi használatot, egy négyévszakos abroncsot 6-8 évig is bátran használhatunk, és bár a gumi akár még ennél többet is bírna, életkora miatt ilyenkor már érdemes lecserélni.
És mikor nem...
S hogy mikor nem ajánljuk a négyévszakos gumit? Napi, rendszeres autóhasználat esetén, vagy évi 10-20 ezer kilométer feletti táv megtételekor. Itt a jó téli/nyári gumi használatára úgy tekintsünk, mint egy jövőbe fektetett beruházásra, ebben az esetben tudniillik összeadódik a téli és nyári gumik által megtehető távolság, és így a két szettel akár 160 ezer kilométeren is sokkal nagyobb biztonságban autózhatunk minden időjárási körülmények között.
Végezetül itt is igaz, ha netán bizonytalan lenne, legjobb, ha beszél gumisával, vagy bármelyik gumiszervizzel.