Térkép
Hívás

Gumiabroncs öregedés. Mikor cseréljünk?

A gumiabroncs öregedés

A legtöbb autós évente kétszer megy el a gumisműhelybe, amikor a szezonális gumicserét végezteti el.  Még mindig viszonylag kevesen választják a négyévszakos gumikat, pedig a teszteken egyre jobban szerepelnek. A másik ok, a sokkal kellemetlenebb indok, ha valamilyen rendellenességet észlel az abroncsain. Minden esetben azonnal guruljunk a gumisműhelybe, hogy megelőzzük a nagyobb problémát. Amit viszont kevesen követnek nyomon, az a gumik életkora. Amennyiben elöregedett  autógumikkal közlekedünk, megnöveljük a defekt kockázatát, és azzal együtt a balesetek lehetőségét.

A gumiabroncs öregedése függ számos tényezőtől, beleértve a gumiabroncs típusát, minőségét, használati körülményeket és az eltelt időt is. A gumi öregedést az idő és a környezeti tényezők egyaránt befolyásolják.

Ezt a témát két részre érdemes osztani. Az egyik csoportba azok a gumik tartoznak melyeket használtak, a másikba azok, amelyek egy raktárban várták új, boldog tulajdonosukat. A gumiabroncs öregedés mindkettő csoportot érinti, de nem azonos mértékben. A gumiabroncs öregedése természetesen függ még a használat minőségétől és gyakoriságától is.  A  Magyar Gumiabroncs Szövetség felmérései szerint,  ha a gumikat megfelelő körülmények között tárolják, nem használják, a gyártástól számított 5 évig nem romlik számottevően a teljesítményük, így a felszerelést követően még 5 évig biztonsággal lehet azokat használni. Az 1 évig megfeleően tárolt autógumik állapotának csökkenése kb 3 hét használattal egyenlő.  Használt, öreg gumiabroncsról 6 év után beszélünk. Az autógumi a napfény hatására szárad, öregszik. Emiatt a futófelülete felkeményedik, ennek következtében csökken a tapadóképessége, ami hosszabb fékutat eredményez használat során. De természetesen 6 év után sem kell automatikusan a kukában végezniük, de ettől a ponttól az évenkénti vizsgálat mindenképpen szükségszerű.

Általánosságban tehát elmondható, hogy az autógumi frissnek számít, ha 3 évnél nem öregebb, újnak pedig az 5 évnél nem régebbi. Ha azok 6-10 évesek vagy annál régebbiek, akkor már öreg gumiról beszélünk. A 10 évesnél idősebb gumik használatát már nem javasolják a szakemberek, de jelenlek Magyarországon erre nincs érvényben lévő jogszabály.

A gumi korának megállapítása

A gumi gyártási idejét a gumi oldalán találjuk meg (DOT). Ez egy négy számból álló kód, amely tartalmazza a gyártás hónapját és a gyártási évet. Tehát ha egy gumi DOT száma 2023, akkor ez azt jelenti, hogy 2023-ban, a 20. héten gurult le a gumi a gyártósorról. Ha szakszervízben, szakértő segítségével választunk új gumikat, akkor nem érhet minket kellemetlen meglepetés. Ha használt gumit vásárolunk, akkor mindenképpen ellenőrizzük a DOT számot.De ha megoldható, akkor inkább ne vásároljunk használt gumit! A webáruházakból rendelt gumiknál már kicsit nehezebb dolgunk van, de a Magyarországon érvényben lévő jogorvoslati lehetőségekkel élve, amennyiben nem megfelelő minőségű árut szállítottak ki számunkra, akkor lehetőségünk van annak cseréjére.

Mitől függ a gumiabroncs öregedés mértéke?

  •  A gumiabroncsok öregedése intenzív használat vagy szélsőséges időjárási körülmények között használva gyorsabb lehet, hamarabb elérhetik azt az állapotot, amikor már el kell gondolkodni a cserén.

  • Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok eredményezik. Azért, hogy ezekkel szemben megvédjék a gumikat, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt új abroncs akár több évig sem veszít minőségéből, teljesítménye pedig megegyeznek a gyárból frissen kifutott modellekével.

  •  A gumikat megfelelően tárolva, például hűvös, sötét helyen, elkerülve a közvetlen napfényt és a hőt, tovább megőrizhetjük őket.

  •  Jobb minőségű gumiabroncsok hosszabb ideig őrzik meg jó állapotukat.

  •  Az abroncsok futásteljesítményétől is függ, hogy meddig maradnak jó állapotban. Az idő előtti kopás, károk és sérülések mind befolyásolhatják az abroncs élettartamát.

A legfontosabb az, hogy rendszeresen ellenőriztessük a gumiabroncsok állapotát! Minden hónapban legalább egyszer elleőrizzük a gumik nyomását! Ha észlelünk repedéseket, sérüléseket vagy egyéb jeleit az öregedésnek vagy károsodásnak, az azonnali csere javasolt. Ne feledje, hogy a gumiabroncsok cseréje biztonsági kérdés, és nem csak a törvényi előírásoknak való megfelelés, hanem az ön és mások biztonságának érdekében is fontos.

15 kerület gumiszervíz | 4 kerület gumiszervíz | 14 kerület gumiszervíz

 

 

 

Munkadíjak

Szolgáltatás megnevezése

Kerék le-, felszerelés
3500,- (db)
14 000,- (4 db)
Kerék le-, felszerelés és centírozás
4000,- (db)
16 000,- (4 db)

Gumiabroncs átszerelés és centírozás

13"-os méretben
4 000,- (db)
16 000,- (4 db)
14"-os méretben
4 500,- (db)
18 000,- (4 db)
15"-os méretben
4 750,- (db)
19 000,- (4 db)
16"-os méretben
4 950,- (db)
19 800,- (4 db)
17"-os méretben
5 550,- (db)
22 200,- (4 db)
18"-os méretben
5 950,- (db)
23 800,- (4 db)
19"-os méretben
6 950,- (db)
27 800,- (4 db)
20"-os méretben
7 450,- (db)
29 800,- (4 db)
21"-os méretben
8 490,- (db)
33 960,- (4 db)
22"-os méretben
9 000,- (db)
36 000,- (4 db)
Kisteherautó
7 000,- (db)
28 000,- (4 db)

Egyéb szolgáltatások megnevezése

TPMS programozás, újratanítás
2 500,- (db)
10 000,- (4 db)
Defekt javítás
5 990,- (db)
Gumiabroncs tárolása szezontól szezonig (6 hónap)
3 500,- (db)
14 000,- (4 db)
Használt abroncs átvétele (szgk)
1 500,- (db)
Autószerelés rezsióradíj
19 000,- (db)

Az árakat forintban tüntettük fel és tartalmazzák az ÁFA összegét.

Bridgestone T001

205/55 r16 Bridgestone T001 91 V

Bruttó

Bridgestone T001

195/65 r15 Bridgestone T001 91 H

Bruttó

Bridgestone T001

225/45 r17 Bridgestone T001 91 W

Bruttó