Centírozás vagy centrírozás?
Bevallom, korábban én is helytelenül használtam ezt a kifejezést. A hétköznapokban még mindig sok autótulajdonos centírozásnak ejti, de a helyes kifejezés a német eredetű zentríerunk szóból ered, ezért helyesen centrírozás. De természetesen ha a másik szót használja valaki, azt is meg fogják érteni. Csak az a lényeg, hogy mindenképpen tartsuk észben!
Mi a centrírozás?
Az autógumik centrírozása egy fontos folyamat, amely biztosítja a járművek kerekeinek optimális pozícióját és egyenletes kopását. A centrírozás során a szakemberek speciális eszközökkel ellenőrzik a kerekek szögbeállításait és azok egyensúlyát. Először is, a járművet emelőberendezéssel megemelik, majd a kerekeket leszerelik. Ezt követően a centrírozó eszközökkel mérés történik, és a szükséges beállításokat végzik el. Az alapvető paraméterek közé tartozik a kerékcsapágyak, a futómű és a lengéscsillapítók ellenőrzése. A helyesen centrírozott autógumik javítják a jármű vezethetőségét, növelik az üzemanyag-hatékonyságot és minimalizálják a kopás egyenetlenségeit, hosszabb élettartamot biztosítva ezzel a gumiabroncsoknak.
Amikor a kerekek (felni+gumi) súlyeloszlása megváltozik ezt apró, különböző fémből készült súlyokkal lehet korrigálni. Először számítógépes mérést végeznek, hogy pontosan megállapítsák hol van eltérés, hová kell a súlyokat rögzíteni Majd ezeket a néhány grammos darabokat felhelyezik a kerék megfelelő pontjaira. Két típusú súly létezik: a ragasztható és felüthető súlyok.
Miért van szükség a cetrírozásra?
A gumik érintkeznek az útfelülettel, a gumiknak kell a futás közbeni egyenetlenségeket kiegyenlíteni. Ezen okból a gumik optimális súlyeloszlása elcsúszhat. Ez magasabb menetsebesség mellett fokozott rázkódást okozhat, ezzel csökken a komfortérzetünk. Ez nem csupán kellemetlen, de roncsolja a futóművet és a kerékcsapágyakat is. A probléma demonstrálására gyakran hivatkoznak a mosógép centrifugájának példájára: képzeljük el egy félig telepakolt mosógépet centrifugázás közben. Megfigyelhetjük, hogy a félig telepakolt gép erőteljesebben rázkódik, mint a teljesen telepakolt, mivel a benne lévő súly egyenetlenül van elosztva. Ugyanez a jelenség érvényesül a kerekek esetében is: a kiegyensúlyozatlan kerék állandó rezgést indukál az egész kerékfelfüggesztésen keresztül, ami idővel súlyos károsodásokhoz vezethet. Tehát a kerékcentrírozás fontosságát leginkább azon lehet tapasztalni, ha hiányzik: amikor az abroncsok felkerülnek a kerékre, és a kiegyensúlyozatlanság miatt a jármű két nem tökéletes egységet alkot, ami azt eredményezi, hogy a szerelvény sugárirányú és oldalirányú súlyeloszlása gyakorlatilag nulla. A statikus kiegyensúlyozatlanság akkor következik be, ha az abroncson egy nehéz vagy könnyű folt található, ami eredményezheti az egyenetes gördülést és fel-le mozgást. A dinamikus kiegyensúlyozatlanság akkor jelentkezik, ha az abroncs/kerék szerelvény súlyeloszlása az oldalsó középvonalon egyenlőtlen. Ez a dinamikus kiegyensúlyozatlanság oldalirányú mozgást vagy szitálást okozhat a kerékben.
Mikor menjünk a gumishoz?
Alapvetően a kerékcentrírozás nem kötelező eljárás, és nincs előírás arra vonatkozóan, hogy milyen gyakran kell elvégezni. Azonban, mivel a kerekek intenzív igénybevételnek vannak kitéve, külső hatások, úthibák és egyenetlen kopás miatt idővel egyensúlyhiányba kerülhetnek. Ennek eredményeként előfordulhat a rázás, ami további futóműkopáshoz vezethet, különféle problémákat okozva. Ezen körülmények között a kerékcentrírozás szükségessé válhat annak érdekében, hogy helyreállítsa a kerekek optimális pozícióját, javítsa a jármű irányíthatóságát, és csökkentse a futóművel kapcsolatos problémákat. Bár nincs szigorú előírás az elvégzésére, a rendszeres ellenőrzés és szükség esetén történő beavatkozás hozzájárulhat a jármű biztonságosabb és hatékonyabb működéséhez.
Az általános javaslat, hogy minden szezonális gumicserénél csináltassunk centrírozást! Nem érdemes spórolni ezen az összegen, mert sokkal többe kerül a károsodások megjavíttatása. szolgáltatások
Továbbá javasolt még 15000 km-enként is megnézetni, vagy ha nem sikerült kikerülni a falu legnagyobb kátyúját. 🙂
Megúszható-e a centrírozás?
Sokan úgy hiszik, hogy ha mindkét gumiszettjük felnin van, akkor kihagyható a centrírozás. Sajnos akkor sem. Használatkor mindenképp erőhatásoknak tesszük ki azokat, és még a megfelelő tárolás során is módosulhat a súlyeloszlás. Szakszerű tárolást már sok szervíz vállal, többek közt a mi szervízünk is. Ez nem csak biztonságos, de sokkal kényelmesebb megoldás is. Ezzel nem csak fáradságot de időt is takarítunk meg magunknak.
15 kerület gumiszervíz | 4 kerület gumiszervíz | 14 kerület gumiszervíz