Térkép
Hívás

A centrírozás fontossága

Centírozás vagy centrírozás?

Bevallom, korábban én is helytelenül használtam ezt a kifejezést. A hétköznapokban még mindig sok autótulajdonos centírozásnak ejti, de a helyes kifejezés a német eredetű zentríerunk szóból ered, ezért helyesen centrírozás. De természetesen ha a másik szót használja valaki, azt is meg fogják érteni. Csak az a lényeg, hogy mindenképpen tartsuk észben!

 
 

Mi a centrírozás?

Az autógumik centrírozása egy fontos folyamat, amely biztosítja a járművek kerekeinek optimális pozícióját és egyenletes kopását. A centrírozás során a szakemberek speciális eszközökkel ellenőrzik a kerekek szögbeállításait és azok egyensúlyát. Először is, a járművet emelőberendezéssel megemelik, majd a kerekeket leszerelik. Ezt követően a centrírozó eszközökkel mérés történik, és a szükséges beállításokat végzik el. Az alapvető paraméterek közé tartozik a kerékcsapágyak, a futómű és a lengéscsillapítók ellenőrzése. A helyesen centrírozott autógumik javítják a jármű vezethetőségét, növelik az üzemanyag-hatékonyságot és minimalizálják a kopás egyenetlenségeit, hosszabb élettartamot biztosítva ezzel a gumiabroncsoknak.

Amikor a kerekek (felni+gumi) súlyeloszlása megváltozik ezt apró, különböző fémből készült súlyokkal lehet korrigálni. Először számítógépes  mérést végeznek, hogy pontosan megállapítsák hol van eltérés, hová kell a súlyokat rögzíteni Majd ezeket a néhány grammos darabokat felhelyezik a kerék megfelelő pontjaira. Két típusú súly létezik: a ragasztható és felüthető súlyok.

 

Miért van szükség a cetrírozásra?

A gumik érintkeznek az útfelülettel, a gumiknak kell a futás közbeni egyenetlenségeket kiegyenlíteni. Ezen okból a gumik optimális súlyeloszlása elcsúszhat. Ez magasabb menetsebesség mellett fokozott rázkódást okozhat, ezzel csökken a komfortérzetünk. Ez nem csupán kellemetlen, de roncsolja a futóművet és a kerékcsapágyakat is. A probléma demonstrálására gyakran hivatkoznak a mosógép centrifugájának példájára: képzeljük el egy félig telepakolt mosógépet centrifugázás közben. Megfigyelhetjük, hogy a félig telepakolt gép erőteljesebben rázkódik, mint a teljesen telepakolt, mivel a benne lévő súly egyenetlenül van elosztva. Ugyanez a jelenség érvényesül a kerekek esetében is: a kiegyensúlyozatlan kerék állandó rezgést indukál az egész kerékfelfüggesztésen keresztül, ami idővel súlyos károsodásokhoz vezethet. Tehát a kerékcentrírozás fontosságát leginkább azon lehet tapasztalni, ha hiányzik: amikor az abroncsok felkerülnek a kerékre, és a kiegyensúlyozatlanság miatt a jármű két nem tökéletes egységet alkot, ami azt eredményezi, hogy a szerelvény sugárirányú és oldalirányú súlyeloszlása gyakorlatilag nulla. A statikus kiegyensúlyozatlanság akkor következik be, ha az abroncson egy nehéz vagy könnyű folt található, ami eredményezheti az egyenetes gördülést és fel-le mozgást. A dinamikus kiegyensúlyozatlanság akkor jelentkezik, ha az abroncs/kerék szerelvény súlyeloszlása az oldalsó középvonalon egyenlőtlen. Ez a dinamikus kiegyensúlyozatlanság oldalirányú mozgást vagy szitálást okozhat a kerékben.

 

Mikor menjünk a gumishoz?

Alapvetően a kerékcentrírozás nem kötelező eljárás, és nincs előírás arra vonatkozóan, hogy milyen gyakran kell elvégezni. Azonban, mivel a kerekek intenzív igénybevételnek vannak kitéve, külső hatások, úthibák és egyenetlen kopás miatt idővel egyensúlyhiányba kerülhetnek. Ennek eredményeként előfordulhat a rázás, ami további futóműkopáshoz vezethet, különféle problémákat okozva. Ezen körülmények között a kerékcentrírozás szükségessé válhat annak érdekében, hogy helyreállítsa a kerekek optimális pozícióját, javítsa a jármű irányíthatóságát, és csökkentse a futóművel kapcsolatos problémákat. Bár nincs szigorú előírás az elvégzésére, a rendszeres ellenőrzés és szükség esetén történő beavatkozás hozzájárulhat a jármű biztonságosabb és hatékonyabb működéséhez.

Az általános javaslat, hogy minden szezonális gumicserénél csináltassunk centrírozást! Nem érdemes spórolni ezen az összegen, mert sokkal többe kerül a károsodások megjavíttatása. szolgáltatások

Továbbá javasolt még 15000 km-enként is megnézetni, vagy ha nem sikerült kikerülni a falu legnagyobb kátyúját. 🙂

Megúszható-e a centrírozás?

Sokan úgy hiszik, hogy ha mindkét gumiszettjük felnin van, akkor kihagyható a centrírozás. Sajnos akkor sem. Használatkor mindenképp erőhatásoknak tesszük ki azokat, és  még a megfelelő tárolás során is módosulhat a súlyeloszlás. Szakszerű tárolást már sok szervíz vállal, többek közt a mi szervízünk is. Ez nem csak biztonságos, de sokkal kényelmesebb megoldás is. Ezzel nem csak fáradságot de időt is takarítunk meg magunknak. 

15 kerület gumiszervíz | 4 kerület gumiszervíz | 14 kerület gumiszervíz

 

 

Munkadíjak

Szolgáltatás megnevezése

Kerék le-, felszerelés
3500,- (db)
14 000,- (4 db)
Kerék le-, felszerelés és centírozás
4000,- (db)
16 000,- (4 db)

Gumiabroncs átszerelés és centírozás

13"-os méretben
4 000,- (db)
16 000,- (4 db)
14"-os méretben
4 500,- (db)
18 000,- (4 db)
15"-os méretben
4 750,- (db)
19 000,- (4 db)
16"-os méretben
4 950,- (db)
19 800,- (4 db)
17"-os méretben
5 550,- (db)
22 200,- (4 db)
18"-os méretben
5 950,- (db)
23 800,- (4 db)
19"-os méretben
6 950,- (db)
27 800,- (4 db)
20"-os méretben
7 450,- (db)
29 800,- (4 db)
21"-os méretben
8 490,- (db)
33 960,- (4 db)
22"-os méretben
9 000,- (db)
36 000,- (4 db)
Kisteherautó
7 000,- (db)
28 000,- (4 db)

Egyéb szolgáltatások megnevezése

TPMS programozás, újratanítás
2 500,- (db)
10 000,- (4 db)
Defekt javítás
5 990,- (db)
Gumiabroncs tárolása szezontól szezonig (6 hónap)
3 500,- (db)
14 000,- (4 db)
Használt abroncs átvétele (szgk)
1 500,- (db)
Autószerelés rezsióradíj
19 000,- (db)

Az árakat forintban tüntettük fel és tartalmazzák az ÁFA összegét.

Bridgestone T001

205/55 r16 Bridgestone T001 91 V

Bruttó

Bridgestone T001

195/65 r15 Bridgestone T001 91 H

Bruttó

Bridgestone T001

225/45 r17 Bridgestone T001 91 W

Bruttó