Miért is kell? ( Nekem ugyan neeeem!)
A fekvőrendőr becsületes neve menetdinamikai küszöb vagy forgalomcsillapító küszöb. Gyerekként azt gondoltam, hogy mennyire kegyetlen, hogy a rendőröket odafektetik, hogy móresre tanítsák a rendetlenkedő autósokat. Szerencsére nem ez történik, de azért rendőr nélkül is elég kegyetlen a korlátozás ezen módja.
Európában az 1970-es évektől, Magyarországon a rendszerváltás után érezték a közlekedésmérnökök, hogy megérett az autóstársadalom egy kis büntetésre. Ekkor jöttek a táblák és a szabályozások mellett a fekvőrendőrök. Természetesen értem, hogy szükség van a forgalomlassításra, például az iskolák, óvodák körzetében. De ennél barátságosabban is lehetett volna próbálkozni.
Milyen típusai vannak
Az ötlet nem rossz, de mint sok mással, itt is a kivitelezéssel van a gond.
A lényeg a lassítás lenne, a kocsi sérülése már egy járulékos extra. De lehetne jól is csinálni. Azok a tereptárgyak, melyek jól láthatóak és a egyenletesen kialakított kis dombocskák, azok bosszankodás nélkül elérik a céljukat. De sajnos a legtöbb utólag ráépétett, hányaveti módon kialakított. És nem feltétlen azért repülünk át rajta mert szabálytalankodni van kedvünk. Sokszor a táblát a fa lombja takarja, és a fekvőrendőr azonos színű az útburkolattal. Esőben és este szinte észrevehetetlen.
Pedig vannk már „okos” megoldások is. Természetesen ezek telepítése jóval drágább. Az egyik ilyen megoldás a mexikói fejlesztésű Tope Inteligente nevű forgalomcsillapító küszöb. Az okos fekvőrendőr lényege, hogy a sebességcsökkentő küszöb alaphelyzetben az úttestbe simul, a szabályosan haladó autós észre sem veszi. Ám ha valaki túl nagy sebességgel közeledik, akkor működésbe lép a berendezés, és kiemelkedik a fizikai akadály az úttestből.
15 kerület gumiszervíz | 4 kerület gumiszervíz | 14 kerület gumiszervíz