Már 30 éve van jogosítványom, de 3 évvel ezelőtt volt az első defektem. Siettem, feszült voltam, és egy kanyarban nekimentem az útpatkának. Azonnal éreztem, hogy baj van. Szerencsére nem voltam egyedül, így az ezt követő procedúrát nem egyedül kellett végig szenvednem. Az első, amit ekkor megtanultam, hogy mindig legyen a kocsiban emelő. Nekem nem volt. ☺
Egy 2020-as statisztika szerint az út szélén maradás 8,4 %-át teszi ki az autógumik hibája.
Ha sikerült ebbe a kitüntetett szerepbe kerülnünk, akkor itt van néhány fontos tanács.
Egy jó gumisműhely elérhetősége mindig legyen a tarsolyunkban.
Defekt kisokos
Ha defektet kapunk, a legfontosabb, hogy maradjunk higgadtak! Ne kezdjük el rángatni a kormányt, ne nyomjuk tövig a féket! Próbáljunk meg folyamatosan lassítva leállni! Tudom, ez nem könnyű. Olyan, mintha egy eredetileg 4 lábú székkel 3 lábon próbálnánk egyensúlyozni.
- Az első a biztonság. Ha lehetséges, kormányozd az autódat egy biztonságos helyre, lehetőleg egyenes, sík felületre. Ha nagyon sérült a kerék, akkor inkább ne tedd, mert a felnit is könnyen tönkre teheted. Győződj meg róla, hogy a járműved biztonságosan parkol, és húzd be a kéziféket.
- Kapcsold be a vészjelzőket és helyezd ki az elakadás jelzőt az autó mögé, hogy a többi jármű vezetője észlelje a problémát.
- Ellenőrizd a defektet okozó problémát. Lehet, hogy egy szög, üvegszilánk vagy más éles tárgy okozta a defektet. Ne próbáld meg kihúzni, vagy megjavítani a defektes abroncsot. Ezt bízd a szakemberekre!
- Ellenőrizd, hogy te gondosabb autó tulajdonos vagy-e! Rendelkezel-e emelővel, kerékkulccsal, egyéb szükséges eszközökkel. Ha rendelkezel ezekkel, akkor folytathatod a defekt javítását. Ha nem, akkor hívj segítséget vagy autómentő szolgáltatást.
- Ha rendelkezel a szükséges eszközökkel és tapasztalattal, akkor emeld fel az emelővel az autódat, távolítsd el a defektes gumit és helyezd fel a tartalék gumit. Ellenőrizd, hogy megfelelően meghúztad-e a kerékbilincseket!
- Miután felhelyezted a tartalék gumit, vezess lassan és óvatosan a legközelebbi gumiszerelőhöz vagy szervizhez, hogy megjavítsák vagy kicseréljék a defektes abroncsot.
További tippek a defekt és gumiabroncs javítással kapcsolatban.
Gumi defekt. De milyen?
Két típusát különböztetünk meg. A durrdefektet és a lassú defektet. A durrdefekt minden autós rémálma. Ekkor a gumik hirtelen válnak használhatatlanná, az autó nehezen kormányozható. Ilyenkor nagyon gyorsan és megfelelően kell reagálni. A lassú defekt könnyebben észlelhető, a gumik lefékezése egy átlagos autóvezetőnek sem okoznak problémát.
Mit csináljak a sérült gumival?
A sérült gumi veszélyes hulladéknak számít. Annak kidobása körültekintést igényel. Keressen olyan gumis műhelyt ahol átveszik és ártalmatlanítják gumiját!