milyen a jó nyári gumi?
A nyári gumi most a téma a gumi kisokosban. Mi a feladata, milyen mintázatok vannak, melyik miért jó?
Az eső a mumus?
A nyári gumi a legkeményebb, a leginkább kopásálló, és ezáltal ennek a leghosszabb a futásteljesítménye is. Ideális esetben nem is kéne bele mintázat, ez csak és kizárólag az esőben való közlekedés – a vízelvezetés miatt van. Bár ha az esőben vezetés arányát vesszük, az nem több 5-10 százaléknál, mégis szinte mindenkinek az eső a mumusa, mindenki ettől fél, mert olyankor csúszós az út.
Az ideális nyári mintázat
A nyári gumik mintázata rendszerint tömbszerű, vagyis sok és nagy blokk van rajta (ellentétben a télivel, ahol ezeket a blokkokat sűrű, apró bevágások szakítják meg). Egy-egy blokk nem más, mint egy lenyomat, ahol a gumi találkozik a talajjal. Ez minél nagyobb felületen történik, annál jobb az erőátadás (gyorsulásnál és fékezésnél) – gondoljunk csak bele, hogy a nagyobb autók is csupán a gumikon támaszkodnak, azon keresztül kerülnek kapcsolatba az úttal.
A fejlesztés a jó gumi titka...
Miért van benne egyáltalán minta, hiszen a Forma 1-nél sincs? Na igen, ez tényleg a legjobb az erőátvitelre, csak ott ha kell, akár körönként cserélik a gumit időjárástól függően – ez az M7-esen aligha lenne életszerű. A nyári gumi barázdái elvezetik az esővizet. A jó mintázat kialakítása mögött komoly mérnöki, fejlesztői munka van: nézik, tesztelik, hogy nyomatékátvitelnél ne torzuljon az abroncs (kanyarnál például, amikor eltekeredik a gumi, és csak egy részére esik a teljes terhelés, vagy például egy útegyenletlenségnél). Egyébként ez a fejlesztői munka az, ami megmutatkozik a különféle minőségű, márkájú gumik árában is.
Gumidivat
Azt már tudjuk, miért kell egyáltalán a minta. Na de miért kell ennyiféle? Részint, hogy legyen választék, részint meg mert eltérőek az igények. Az átlagos nyári minta nem forgásirányos, szimmetrikus, az „eső”gumik általában forgásirányosak, a nagy teljesítményű abroncsok viszont inkább aszimmetrikus mintával készülnek.
Asszimetrikus minta
Aszimmetrikus minta esetén zömében más a bal-, illetve a jobboldali mintázat. Inkább a nagyteljesítményű autóknál van jelentősége a megszakítás nélküli, nagy blokkoknak, amelyeken szinte csak hosszában van vízelvezető. Az úgynevezett negatív mintázat esetén a gumi blokkszerkezete érintkezik a talajjal, a negatív árkok fölveszik a vizet, a gumi pedig tökéletesen tapad az aszfalton. Az aszimmetrikus abroncs onnan viszi el a legtöbb vizet, ahol a legnagyobb súly fekszik az abroncsra, ezért van jóval több víz kivezetésére szolgáló csatorna az abroncs szélén.
A forgásirányos gumi hangosabb
A forgásirányos futófelületű gumik maguk alól takarítják el a vizet és a nagy sebességű forgás során oldalra vezetik el. Ez az egyik legjobb vízelvezető technológia, azt azonban nem árt tudni, hogy a forgásirányos mintatervezés hangosabb. A zaj szintjét a mikrofon jel mutatja, az uniós szabályozás szerint a 70-en aluli zajszint már tökéletesnek mondható. De ez már az abroncscimkézésekhez tartozik.